marți, 1 noiembrie 2016

Psihologia in supravietuire



PSIHOLOGIA IN SUPRAVIETUIRE

Când vine vorba de supravieţuire, ceea ce se întâmplă în creierul tău şi determinarea ta de a trăi este de sute de ori mai importantă decât antrenamentul pe care îl ai sau abilitatea ta de a construi un adăpost, găsi hrană sau de a face focul.Fără o dorinţă arzătoare de a trăi, toate antrenamentele, cunoştinţele sau tehnicile pe care le ştii sunt egale cu un mare zero. În concluzie, supravieţuirea începe în mintea ta şi cea mai importantă unealtă ce te ajută să supravieţuieşti oriunde este creierul.Timp de mii de ani oamenii s-au folosit de inteligenţa lor superioară pentru a supravieţui şi a domina această planetă, aşadar aspectele psihologice care te ajută să supravieţuieşti sunt mai importante decât orice altceva.Când te afli într-o situaţie limită, creierul va trebui să se confrunte cu numeroşi factori stresanţi. Acest stres continuu poate duce la o serie de emoţii şi gânduri negative ce îl pot transforma chiar şi pe cel mai antrenat om într-un individ ineficient cu abilităţi îndoielnice de supravieţuire.Din acest motiv este bine să ştii la ce să te aştepţi şi care sunt cei mai comuni factori stresanţi asociaţi cu situaţiile extreme de supravieţuire. Odată ce îţi cunoşti „inamicii”, îţi va fi mult mai uşor să câştigi lupta cu propriul creier.În cantităţi moderate, stresul este unul dintre cele mai eficiente metode ale organismului de a ne pune la treabă. Stresul nu este ceva ce poate fi eliminat, ci este un proces cu care toţi oamenii se confruntă, deoarece este o reacţie naturală a organismului.Stresul este o reacţie folositoare omului deoarece îi dă posibilitatea de a se cunoaşte mai bine şi de a reacţiona la maximă capacitate când situaţia o cere. Stresul este mecanismul care ne ajută să ne descurcăm cu presiunea fără a claca, ne ajută să ne adaptăm şi să fim flexibili.Stresul este necesar pentru că ne ajută să evoluăm, dar prea mult stres îţi va afecta capacitatea de a gândi limpede. Ideal este să existe o doză moderată de stress şi nu una excesivă. Prea mult stres provoacă o supraîncărcare a creierului şi poate duce la dezastru.

Dezavantajele stresului excesiv:

Dificultatea de a lua decizii

Explozii de furie

Uitarea lucrurilor mărunte

Nivel scăzut de energie

Predispoziţia la a face greşeli

Gânduri de sinucidere

Probleme în a relaţiona cu alte persoane

Fuga de responsabilităţi

Secretul este să înveţi să te descurci cu stresul, deoarece va apărea în mod inevotabil în orice moment critic. Adevăratul supravieţuitor este cel care ştie cum că lucreze cu stresul şi nu cel ce lasă stresul să lucreze cu el.Stresul este declanşat de anumite situaţii care agresează creierul. De multe ori, situaţiile stresante se acumulează ceea ce duce de obicei la o supradoză de stres. Cu toate acestea, odată ce ştii la ce să te aştepţi îţi poţi controla cu mai multă uşurinţă reacţiile.Atunci când te afli într-un mediu necunoscut eşti foarte expus la aceste trei pericole. Un pas greşit poate transforma totul într-un dezastru. Această frică de necunoscut poate crea un disconfort general si chiar te poate paraliza. Prin urmare, numai având capacitatea de a controla stresul asociat cu aceste vulnerabilităţi poţi fi în stare să îţi asumi riscurile necesare supravieţuirii.Când te afli într-o situaţie nouă vei avea senzaţia că nu poţi controla nimic din cauză că totul este necunoscut. Prin urmare, va trebui să te adaptezi şi înveţi să te descurci cu această senzaţie de lipsă de control pentru a putea supravieţui.Cand te afli într-un mediu necunoscut natura te poate ajuta dar îţi şi poate face viaţa un chin. Ploaia, vântul, frigul, căldura, animalele sălbatice, insectele, deşertul şi muntele vor fi o serie de provocări cu care va trebui să te descurci pentru a supravieţui în sălbăticie, iar atitudinea pe care o ai în faţa acestor provocări va face diferenţa între viaţă şi moarte.Este foarte greu să tragi de tine zilnic pentru a supravieţui în condiţiile în care eşti din ce în ce mai obosit. Este posibil ca la un moment dat să fii atât de obosit încât simplul fapt de a rămâne treaz să fie o cauză de stress enormă. De asemenea şi izolarea este un factor stresant foarte periculos deoarece oamenii sunt fiinţe sociale şi nu sunt obişnuiţi să trăiască complet izolaţi pentru perioade lungi de timp.Abilitatea omului de a se adapta unor situaţii noi atât fizic cât şi psihic l-a ţinut în viaţă timp de mii de ani. Aceleaşi abilităţi care i-au ţinut în viaţă pe strămoşii tăi te vor ţine în viaţă şi pe tine, dar la fel ca stresul, aceste mecanisme psihologice pot funcţiona în avantajul sau în dezavantajul tău. Din acest motiv trebuie să le înţelegem şi să le anticipăm pentru a le putea controla.Frica este principala provocare cu care va trebui să te obişnuieşti în situaţiile limită. Frica este răspunsul nostru natural la o situaţie ce ne ameninţă bunăstarea fizică sau emoţională. Avantajul fricii este că te face să fii mult mai precaut în situaţii în care nesăbuinţa te-ar putea costa viaţa. Din păcate, marele dezavantaj al fricii este că te poate imobiliza.În general, toţi oamenii simt un anumit grad de frică atunci când se trezesc într-un mediu necunoscut şi au de luptat cu condiţii vitrege. Nu este nicio ruşine în asta, deoarece frica e o reacţie naturală de apărare a organismului.Datoria ta este să te antrenezi pentru a trece peste fricile tale. De aceea este indicat să acumulezi cât mai multe cunoştinţe şi abilităţi ce ţin de supravieţuirea în sălbăticie pentru a-ţi creşte încrederea şi astfel, a-ţi controla frica cu mai multă uşurinţă.Pe de altă parte, anxietatea este o emoţie la fel de naturală ca şi frica. Avantajul anxietăţii este că dacă reuşeşti să o foloseşti într-un mod sănătos te va ajuta să te descurci mai uşor cu diversele pericole (fizice, psihice sau emoţionale) întâlnite în sălbăticie şi îţi va da un plus de determinare pentru a duce treburile la bun sfârşit. Dacă anxietatea nu ar exista deloc, atunci nu ar exista nici motivaţia necesară de a ne îmbunătăţi viaţa sau de a schimba lucrurile care nu ne convin.Furia şi frustrarea sunt două elemente foarte periculoase. Frustrarea apare în momentul în care planurile tale eşuează în mod repetat. Trebuie să fii conştient de faptul că nu poţi controla toate lucrurile de pe lumea asta şi că este posibil ca multe din planurile tale să fie date peste cap. Păstrează-ţi echilibrul psihic şi ţine minte că principalul tău plan este să scapi cu viaţă.Frustrarea atrage după sine furia. Te poţi înfuria din cauza vremii, a limitărilor fizice sau că te-ai rătăcit. Împreună, frustrarea şi furia te pot face să reacţionezi impulsiv, să ai un comportament iraţional şi să iei decizii fără a gândi.Este important să îţi controlezi frica şi anxietatea deoarece vei fi mai productiv şi vei avea mai multă energie decât dacă alegi să te concentrezi pe sentimentele de furie.Sunt rare persoanele care nu s-ar întrista în situaţia în care s-au rătăcit, sunt departe de casă şi trebuie să supravieţuiască singure în condiţii vitrege. Dacă aceasta supărare se accentuează va degenera în ceea ce psihologii denumesc depresie.Depresia este în strânsă legatură cu frustrarea şi furia. O persoană frustrată devine din ce în ce mai furioasă pe măsură ce eşuează în atingerea obiectivelor propuse. Dacă această stare de nervozitate nu îl ajută să aibă succes, nivelul de frustrare va creşte şi mai mult. Când lucrurile încep să se agraveze persoana respectivă începe să abandoneze lupta, iar modul ei de gândire se transformă din “Ce pot face acum?” în “Nu pot face nimic”.Este bine de ştiut că este normal să te simţi supărat sau să fii trist în momentele în care te gândeşti la viaţa ta de acasă comparativ cu situaţia critică în care te afli. Totuşi, tot acest gen de gânduri îţi dau dorinţa de a trăi şi de a lupta şi mai mult în fiecare zi. Pe de cealaltă parte, dacă îţi permiţi să te adânceşti în starea depresivă, şansele tale de supravieţuire se reduc drastic.Pentru început, încearcă să te cunoşti foarte bine. Este greu să te cunoşti cu adevărat, dar încearcă să te descoperi pe tine însuţi. Care sunt punctele tale forte, care sunt cele slabe, care sunt fricile, care îţi sunt limitele.Acum e important să fii sincer cu tine. Nu te minţi că eşti un bărbat neînfricat pe care nu îl poate speria nimic. Stiu că nouă ca bărbaţi sentimentul de frică ni se pare înjositor, dar trebuie să fim realişti şi să conştientizăm că aceste reacţii sunt naturale şi există pentru a ne ajuta să ieşim cu bine din situaţiile critice. Ţine minte un lucru: obiectivul nu este să elimini frica, ci să fii în stare să funcţionezi în ciuda ei.De asemenea, pe cât posibil încearcă să te antrenezi şi sa dobândeşti o serie de cunoştinţe legate de supravieţuirea în sălbăticie (citind cărţi, urmând cursuri sau vizionând filme), deoarece aceste lucruri îţi vor spori încrederea în forţele proprii. Ţine minte zicala: “Aşteaptă-te la ce e mai bine, dar pregăteşte-te pentru ce e mai rău”.Gândirea pozitivă are beneficiile ei dovedite ştiinţific şi nu sunt doar vorbe goale rupte din paginile unei cărţi de dezvoltare personală. Gândirea pozitivă îţi ajută creierul să gândească la un nivel superior şi să descopere soluţii creative şi inovative la problemele legate de supravieţuire. De asemenea, dacă mintea îţi este relaxată atunci şi corpul îşi va pierde din tensiune, ceea ce te ajută să îţi păstrezi energia.

În situaţii critice este greu să începi pur şi simplu să gândeşti pozitiv, dar iată câteva lucruri pe care le poţi face pentru a-ţi fi mai uşor:

Fii mereu ocupat pentru a-ţi ţine şi mintea ocupată

Gândeşte-te constant la lucruri pozitive legate de supravieţuire

Recunoaşte-ţi emoţiile negative, observă-le şi luptă împotriva lor

Nu te învinui pentru că ai ajuns în situaţia respectivă

#Concluzie

Atunci când te afli într-o situaţie limită eşti nevoit să te confrunţi cu diverse emoţii şi gânduri care dacă sunt lăsate în voia lor te pot ruina din punct de vedere psihologic. Totuşi, tot toate aceste emoţii sunt şi cele ce te ajută să lupţi când eşti speriat, să acţionezi eficient pentru a supravieţui, să îţi păstrezi speranţa şi să ai curajul să lupţi chiar şi când toate şansele par să îţi fie potrivnice.



Sursa:http://tipicmasculin.ro/psihologia-supravietuirii-invata-sa-gandesti-ca-supravietuitorii/
Trimiteți un comentariu